- Tack mottaget: 84
Fluxio
Elbranschens mötesplats
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
| Elinstallatör ABL | ||
| Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar... | Inte säkert att allt stämmer till 100% |
Lars Blomkvist skrev: Trött :smack:
Hur många skulle vilja köpa ett hus om vetskapen att en energisk hempulare hade fixat all el utan att kunna testa om det är säkert.
Skulle vara kul om detta blev tillåtet egentligen. Vid en försäljning står det " El utfört av hempulare"
Tobias Karlsson skrev: Nej, men då vet man ju att det är annat än vatten i röret.
Har varit på för många kabelfel där folk har tagit för givet att det bara är vatten i röret och klippt av, bågfilar, kabelsaxer och annat har som tur var tagit hand om strömmen.
Dit jag vill jag komma är att börjar man dra telefon i vattenrör drar man snart el i samma rör.
Tobias Karlsson skrev: Så inomhus är det superviktigt att märka och använda rätt material, där det bara ska vara yrkesfolk, men ute i backen där vem som helst får hålla ska man köra lite Kajsa Varg och köra med vad man har i närheten för tillfället?
Claes Börjesson skrev: Jag skulle definitivt köpa från en "kunnig" energisk hemmapulare än från en "okunnig, lat" yrkesman.
Av yrkesmän uförda dåligt utförda arbeten hittar man ständigt inom alla branscher.
Jag har jobbat ihop med elektriker som jag inte vill ha i närheten av mitt eget hus. De arbeten de utfört har varit undermåliga på flera sätt (enstaka gånger händer för alla, men systematiskt dåliga...).
Elektrikerna tillhör förvisso de bättre (av hantverkaryrkena) när det gäller kvalite, men det är delvis på bekostnad av kostnaden.
Att byta ut 6 stycken rostiga dubbeluttag (förvisso svartmålade) skall inte behöva kosta 6500:-, när man kan köpa dem för 60:-/st på Hornbach. (Kabeln var framdragen, beloppet var för att sätta dit de 6 stycken uttagen). Firman "råkade" av misstag skicka fakturan innan arbetet var utfört, kunden, en kompis till mig, stoppade beställningen, jag satte dit uttagen.
Jag förstår att många hemmapulare gör det själv.
Vem skricker? Finns även bättre kabel än EKKJ, man har kommit på att tvärbunden polyeten är rätta melodin.Claes Börjesson skrev: skricka högt !!!! för att någon använt EKLK när det är mycket bättre med EKKJ.
Elgrossisterna har större utbud och märkesgrejer, minskar risken för felaktigt materialval. I nödfall kan det väl funka.Jag själv handlar det mesta av mitt elmaterial på Hornbach, då i sällskap med en massa "polska elektriker".
Tror mer på en tredje väg, nånstans mellan dina alternativ.Claes Börjesson skrev: Man kan gå 2 vägar:
Det är jag tveksam till, finns idag mängder med outbildade som jobbar med högspänning utan att olyckor sker i större omfattning. Pratar vi starkström så vidtar man åtgärder som, om de följs, ska göra det ofarligt att jobba i de flesta fall, jobbet tar ofta betydligt längre tid pga den extra säkerheten. Jämför ESA, AUS, ANS och AMS.Claes Börjesson skrev: Att jobba med högspänning är farligare än lågspänning.
Kan hålla med om att man kanske i vissa fall kunde fått göra lite mer men du ska veta att dessa begränsningar gäller även yrkesmän såvida de inte tagit ut behörighet.Claes Börjesson skrev: Lär upp hemmapularen i elementär elinstallation, sätt tydliga gränser vad som är säkert att göra. Hur gör man ett "farligt" utförande "ofarligt".
Kabeln måste väl komma ut nånstans? Antar du menar att vagabonderande strömmar ökar om man gör fel val och gräver ner 4-ledare istället?Claes Börjesson skrev: Risken för ljusbåge är ju obefintlig i en nedgrävd kabel, men vagabondenande strömmar är det inte.
För lång kabel, ökar brandrisken eftersom utlösningsvillkoret kanske inte uppfylls.
Får ju vara en stor tabell då liknande den som finns i SS med tanke på alla olika kabeltyper, förläggningssätt, anhopningar, omgivningstemp osv osv det finns.Claes Börjesson skrev: T.ex. skall man vid elcentraler inte märka med kortslutningström/För-impedans, det skall kanske sitta en färdig tabell med tillåtna maxlängder på de kablar man kan ansluta...
Eller fler jordfelsbrytare med olika selektivitet (10,20,30 mA).