Gräva ned EKLK 4x2,5mm

03 okt 2012 15:14 #21 av Martin
Svar från Martin i ämnet Gräva ned EKLK 4x2,5mm
Om man märker med märkband så får man ju vara rätt bra funtad att inte läsa vad det står på. Som nämts tidigare kan man köpa gulrör typ överallt men de andra är det svårt med. Sen följer rören samma sträckning och kommer upp jämte varandra i ändarna tex så får man fan bara bra dum att missta det för något annat. Sen så knackar/skakar man lite på ett rör så kan man ju allt som oftast höra vad som ligger i.

Att jag vill ha en 100% tät anslutning istället för att slippa köpa dyra utomhus cat 6 kablar och att lättare kunna dra i något i framtiden. Vanliga tele och cat 6 får ju inte förläggas i jord

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 okt 2012 16:46 #22 av Tobias Karlsson
Så inomhus är det superviktigt att märka och använda rätt material, där det bara ska vara yrkesfolk, men ute i backen där vem som helst får hålla ska man köra lite Kajsa Varg och köra med vad man har i närheten för tillfället?

/Linjemästare Karlsson

03 okt 2012 17:14 #23 av Claes Börjesson
Var ligger faran om "kabel i mark" utförs av "amatör"?

Brandfara ?
Ljusbåge ?
Vagabonderande strömmar ?
För långa kablar => uppfyller ej utlösningsvillkoret ?
Strömgenomgång ?
????

Vilka reckomendationer är det man skall trycka på för att göra det säkert ?

Att få hemmapulare att sluta "spara pengar" går inte, man kan ju öka kunskapen !!! eller ....

03 okt 2012 18:30 #24 av Slugge
Svar från Slugge i ämnet Gräva ned EKLK 4x2,5mm
Ok, så ingen 4x2,5, den kan man inte ha mycket nytta av, 4G2,5 är väl ok som 2-fasgrupp eller 1-fas med styrning men lägg hellre markkabel om ni inte redan handlat.

Cleas - hur menar du att det är farligare med markförlagd kabel, alla dina exempel kan ske oavsett förläggningssätt eller? Enligt Elsäkerhetsverket är det enklare med markförläggning då vem som helst får detta efter en kurs på 1 eller 2 dagar.

03 okt 2012 18:36 #25 av Mats Persson
jo.. men de får väl inte koppla in kabeln i ändarna sen efter den kursen..? :)
bara förlägga den och markrör? var väl efter stormen gudrun ?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

03 okt 2012 18:46 #26 av Slugge
Nej, inte koppla, förlägga kabel, sätta fundament, skåp osv.. Mer än vad de flesta elektriker får iaf. .:)

03 okt 2012 20:05 #27 av Johan Sponton
Att ni orkar stri. Gör om och gör rätt. Det finns en standard även utanför det spotlightsbeprydda badrummet.

Linjemästare
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson

03 okt 2012 20:50 #28 av Claes Börjesson
Jag menar att som elektriker är lätt att diskutera tekniska detaljer skall man gräva ned en EKKJ eller N1XV eller EKLK. Och sedan skricka högt !!!! för att någon använt EKLK när det är mycket bättre med EKKJ.

Vad jag ville att man tänker på, hur kan man minimera totala olycksrisken.

I och med de nya EU-reglerna så tillåts många utföranden som tidigare inte var tillåtna i "gula/blå boken". Bara för att det är "svensk standard" eller "uppfyller kraven" så behöver det inte vara den bästa totallösningen.

Tidigare såldes inte elmaterial till "gemene man", elfirmorna sålde bara till firmor. Nu kan man köpa allt på "Biltema" och andra "kvalitets"-firmor. Och folk köper därifrån. Jag själv handlar det mesta av mitt elmaterial på Hornbach, då i sällskap med en massa "polska elektriker".

Den lätta tillgängligheten innebär att det i framtiden kommer att utföras mer och mer "hempuleri".

Man kan gå 2 vägar:
1) EIO, elsäkerhetsverkets väg: förbjud allt (bara behöriga elektriker får pula med el)
2) Tillåt allt (ta bort behörighetssytemet), vem som helst får jobba med el

Alternativ 1, är i och med EU-inträdet satt ur spel, man kan inte vrida tillbaka klockan.

Alternativ 2 Tillåt allt, är det som jag tror kommer att komma i framtiden.

Jag tror att vi måste bredda vilka eljobb hemmapulare får göra (dem gör dem i alla fall).

Däremot måste vi kunna sätta nivåer på farlighet. Att jobba med högspänning är farligare än lågspänning. För att sätta dessa gränser måste man kunna göra bedömningen vad som är farligt i olika arbetsuppgifter, och väga risker mot varandra. Att som nu kräva behörighet/certifiering för att lägga tomrör, gräva kabelgravar är att gå åt fel håll

Lär upp hemmapularen i elementär elinstallation, sätt tydliga gränser vad som är säkert att göra. Hur gör man ett "farligt" utförande "ofarligt". Det var ur den aspekten jag tog upp tråden om att markförlägga EKLK-kabel.

Risken för ljusbåge är ju obefintlig i en nedgrävd kabel, men vagabondenande strömmar är det inte.
För lång kabel, ökar brandrisken eftersom utlösningsvillkoret kanske inte uppfylls.

Detta kräver nya tankesätt ….

T.ex. skall man vid elcentraler inte märka med kortslutningström/För-impedans, det skall kanske sitta en färdig tabell med tillåtna maxlängder på de kablar man kan ansluta...
Eller fler jordfelsbrytare med olika selektivitet (10,20,30 mA).

03 okt 2012 22:30 #29 av Lars Blomkvist
Trött :smack:

Hur många skulle vilja köpa ett hus om vetskapen att en energisk hempulare hade fixat all el utan att kunna testa om det är säkert.

Skulle vara kul om detta blev tillåtet egentligen. Vid en försäljning står det " El utfört av hempulare" :lol:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

04 okt 2012 05:34 #30 av Ronny
Svar från Ronny i ämnet Gräva ned EKLK 4x2,5mm
=> Lars,
Och till huset så skickar mäklaren med gummistövlar gummihandskar, sprinklersystem och en hjärtstartsmaskin som ett "safe-kit" till husköparen :P

Hoppas verkligen aldrig vi kommer till stadiet då det blir tillåtet med hempuleri inom el, förbud avskräcker iaf dom flesta "petson-pulare". Jag tror på förbud :evil:

04 okt 2012 08:08 #31 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Gräva ned EKLK 4x2,5mm
Vad kan vi göra åt "problemet" att Biltema m.fl säljer (undermåligt) elmateriel som folk inte "får" installera då?
Folk gör det i alla fall, utan kunskaper, för det finns bara svindyra standarder som folk ändå inte förstår.
Det är en dålig situation. Åt "vilket håll" är det enklast att lösa den?

04 okt 2012 08:19 #32 av Lars Blomkvist

Lars Blomkvist skrev: Trött :smack:

Hur många skulle vilja köpa ett hus om vetskapen att en energisk hempulare hade fixat all el utan att kunna testa om det är säkert.

Skulle vara kul om detta blev tillåtet egentligen. Vid en försäljning står det " El utfört av hempulare" :lol:

Om man nu resonerar att det ska bli tillåtet för hemmapulare att dra el i eget hem mm.
Ska dessa installationer undantas kravet på installationskontroll?

Kan inte tänka mig att en privatperson investerar i ett instrument för 10 - 13 000 kr samt kurser.

04 okt 2012 08:21 #33 av Johannes Hammarstedt

Tobias Karlsson skrev: Nej, men då vet man ju att det är annat än vatten i röret.
Har varit på för många kabelfel där folk har tagit för givet att det bara är vatten i röret och klippt av, bågfilar, kabelsaxer och annat har som tur var tagit hand om strömmen.

Dit jag vill jag komma är att börjar man dra telefon i vattenrör drar man snart el i samma rör.

Var på ett fel för många år sen då hade en äldre dam fått för sig att "städa" lite i området runt hyreshuset.
Hon hade frågat fastighetsägaren var det tjocka svarta röret på berget var till för.
-"Ingenting", svarade han varpå hon började såga av det.
Gick sådär, det var ett SRE-P rör. Tanten klarade sig men ett byxbyte var nog på sin plats :lol:

Tobias Karlsson skrev: Så inomhus är det superviktigt att märka och använda rätt material, där det bara ska vara yrkesfolk, men ute i backen där vem som helst får hålla ska man köra lite Kajsa Varg och köra med vad man har i närheten för tillfället?

Brukar vara så när man kommer ett steg bort från det man jobbar med själv. Då är det helt plötsligt inte så noga.

Behörighet AB

04 okt 2012 11:10 #34 av J-Rock
Svar från J-Rock i ämnet Gräva ned EKLK 4x2,5mm
Offtopic:

Kajsa-Varg sa inte "Man tager vad man haver", hon har myntat ett uttryck (i två omgångar, tror jag)
"Man tager, om man så hava kan"

04 okt 2012 11:23 #35 av Claes Börjesson
Jag skulle definitivt köpa från en "kunnig" energisk hemmapulare än från en "okunnig, lat" yrkesman.

Av yrkesmän uförda dåligt utförda arbeten hittar man ständigt inom alla branscher.

Jag har jobbat ihop med elektriker som jag inte vill ha i närheten av mitt eget hus. De arbeten de utfört har varit undermåliga på flera sätt (enstaka gånger händer för alla, men systematiskt dåliga...).

Elektrikerna tillhör förvisso de bättre (av hantverkaryrkena) när det gäller kvalite, men det är delvis på bekostnad av kostnaden.

Att byta ut 6 stycken rostiga dubbeluttag (förvisso svartmålade) skall inte behöva kosta 6500:-, när man kan köpa dem för 60:-/st på Hornbach. (Kabeln var framdragen, beloppet var för att sätta dit de 6 stycken uttagen). Firman "råkade" av misstag skicka fakturan innan arbetet var utfört, kunden, en kompis till mig, stoppade beställningen, jag satte dit uttagen.

Jag förstår att många hemmapulare gör det själv.

04 okt 2012 16:02 #36 av Lars Blomkvist

Claes Börjesson skrev: Jag skulle definitivt köpa från en "kunnig" energisk hemmapulare än från en "okunnig, lat" yrkesman.

Av yrkesmän uförda dåligt utförda arbeten hittar man ständigt inom alla branscher.

Jag har jobbat ihop med elektriker som jag inte vill ha i närheten av mitt eget hus. De arbeten de utfört har varit undermåliga på flera sätt (enstaka gånger händer för alla, men systematiskt dåliga...).

Elektrikerna tillhör förvisso de bättre (av hantverkaryrkena) när det gäller kvalite, men det är delvis på bekostnad av kostnaden.

Att byta ut 6 stycken rostiga dubbeluttag (förvisso svartmålade) skall inte behöva kosta 6500:-, när man kan köpa dem för 60:-/st på Hornbach. (Kabeln var framdragen, beloppet var för att sätta dit de 6 stycken uttagen). Firman "råkade" av misstag skicka fakturan innan arbetet var utfört, kunden, en kompis till mig, stoppade beställningen, jag satte dit uttagen.

Jag förstår att många hemmapulare gör det själv.

Dom flesta installatörerna jag känner undviker privatpersoner.
Privatpersoner vill ha absolut lägsta pris samt bästa resultat på jobbet.
Om jag skulle jobba för dig så är du säkert villig att bara betala för tiden när jag stiger in genom dörren tills jag går ut och använda billigt material från Hornbutt eller vad det heter.

Jag hade hoppats att detta forum inte skulle bli pajkastning liknande byggahus med amatörer som är avundsjuka på att dom inte får dra el hemma.

04 okt 2012 17:03 - 04 okt 2012 17:07 #37 av Claes Börjesson
Jag avser inte att göra pajkastning !

Jag påstod inte att elektriker är lata och okunniga, men visst finns det elektriker som gör dåliga jobb, jag har jobbat ihop med några (jag jobbar på ett större bemanningsföretag i Norge med elektriker av alla nationaliteter). Men de flesta gör utmärkta jobb.

Men mer och mer jobb gentemot privatpersoner görs defakto av "polska elektriker" med mycket varierande kvalite.

Själv har jag anlitat hantverkare flera gånger, och sagt till att jag vill ha hög kvalite och betalat för det. Mitt huslarm kostade 16000:- grannens kosta 2500:-, vilket larm tror du att kablarna ligger synligt, vint och snett. Jag och jag tror många med mig är beredda att betala lite extra för kvalite, men få har kunnade att bedöma teknisk kvalite. T.ex. hur länge håller en självreglerande värmekabel ?

Kvalite på material: du har uppenbarligen inte varit på Hornbach. De har både dålig och bra kvalite. De säljer M-b--g som jag anser vara mindre bra, men går man in på någon av M-b's butiker så är det många "riktiga elektriker" som köper från dem. Hornbach säljer även Elko, Hager m.m.

En stor skillnad är att de har öppet helger och kvällar, det har inte vanliga grossisterna.
En anna skillnad är rabatterna (eller brist på .....)
För ett par år sedan köpte jag privat en rulle RK hos en grossist fakturan var 1000:- för denna, medan Clas-Ohlsson tog 200:- (detta hände för några år sedan, jag hade rabatt på FK och EK men ej RK).

Är det undra på att privatpersoner surnar till och köper från "billiga varuhus".
Följande användare sa tack: Dan

04 okt 2012 17:27 - 04 okt 2012 17:28 #38 av Slugge

Claes Börjesson skrev: skricka högt !!!! för att någon använt EKLK när det är mycket bättre med EKKJ.

Vem skricker? Finns även bättre kabel än EKKJ, man har kommit på att tvärbunden polyeten är rätta melodin.

Jag själv handlar det mesta av mitt elmaterial på Hornbach, då i sällskap med en massa "polska elektriker".

Elgrossisterna har större utbud och märkesgrejer, minskar risken för felaktigt materialval. I nödfall kan det väl funka.

Claes Börjesson skrev: Man kan gå 2 vägar:

Tror mer på en tredje väg, nånstans mellan dina alternativ.

Claes Börjesson skrev: Att jobba med högspänning är farligare än lågspänning.

Det är jag tveksam till, finns idag mängder med outbildade som jobbar med högspänning utan att olyckor sker i större omfattning. Pratar vi starkström så vidtar man åtgärder som, om de följs, ska göra det ofarligt att jobba i de flesta fall, jobbet tar ofta betydligt längre tid pga den extra säkerheten. Jämför ESA, AUS, ANS och AMS.

Claes Börjesson skrev: Lär upp hemmapularen i elementär elinstallation, sätt tydliga gränser vad som är säkert att göra. Hur gör man ett "farligt" utförande "ofarligt".

Kan hålla med om att man kanske i vissa fall kunde fått göra lite mer men du ska veta att dessa begränsningar gäller även yrkesmän såvida de inte tagit ut behörighet.

Claes Börjesson skrev: Risken för ljusbåge är ju obefintlig i en nedgrävd kabel, men vagabondenande strömmar är det inte.
För lång kabel, ökar brandrisken eftersom utlösningsvillkoret kanske inte uppfylls.

Kabeln måste väl komma ut nånstans? Antar du menar att vagabonderande strömmar ökar om man gör fel val och gräver ner 4-ledare istället?
Utlösningsvillkoret behövs uppfyllas oavsett var kabeln finns.

Claes Börjesson skrev: T.ex. skall man vid elcentraler inte märka med kortslutningström/För-impedans, det skall kanske sitta en färdig tabell med tillåtna maxlängder på de kablar man kan ansluta...
Eller fler jordfelsbrytare med olika selektivitet (10,20,30 mA).

Får ju vara en stor tabell då liknande den som finns i SS med tanke på alla olika kabeltyper, förläggningssätt, anhopningar, omgivningstemp osv osv det finns.
Det finns inte JFB som är selektiva genom att de har olika utlösningsström vad jag vet.

04 okt 2012 18:02 #39 av Mats Jonsson
Oj vad denna tråd har brakat i väg!

Vi kan i alla fall känna oss lugna med att det endast är elinstallatör eller yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen, som får lägga rör i mark avsedda för starkströmskabel.

Se länk
www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-s...lagga-kabel-i-mark-/

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson

04 okt 2012 18:14 #40 av Slugge
Mats jag känner mig inte särskilt lugn ibland när man ser hur små samt även gigantiska byggfirmor förlägger kabel reglementsvidrigt, förlagd direkt under plattsättning, förlagd i 0-30, plöjd för grunt, skydds/markeringsband saknas eller vid sidan om osv, tvådagarskursen kanske behöver bli 3......

Sidan laddades på: 0.061 sekunder