Potentialutjämning industri

26 maj 2026 08:33 #1 av hampus.eriksson
Inom en befintlig industrilokal, hur ska man tänka med följande: Vi ska installera en ny maskin, det finns ingen utbredd kompletterande skyddsutjämning idag.

I vissa delar är kanalisation skyddsutjämnad och i vissa delar inte. I golvet ligger stålrännor och plåtar, vi har närhet (inom 2.5m) till övriga maskiner och metalldelar (stålkonstruktioner, plattformar osv förankrat i pelare och bjälklag) vi vet inte om dessa är främmande ledande delar det vill säga har kontakt med jord.

Hur ska man resonera gällande ny installation av kompletterande skyddsutjämning? Det ska även tilläggas att maskinen som ska installeras har en läckström till jord på 235mA.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 maj 2026 16:36 #2 av Bo Siltberg
Jag kan inte industrier. Det enda speciella krav jag känner till i ditt fall är att maskinen behöver vara fast ansluten med en skyddsjordsledare med minsta arean 10 mm² Cu eller 16 mm² Al.

Varför vill du göra en kompletterande skyddsutjämning? Är det är beställarkrav? Motiv? Är det egentligen funktionsutjämning man är ute efter för att undvika potentialskillnader och andra störningar (du skriver potentialutjämning i rubriken)?

Den höga strömmen i skyddsledaren kräver ingen kompletterande skyddsutjämning.

En kompletterande skyddsutjämning krävs ifall beröringsspänningen vid jordfel i maskinen överstiger 50 V AC och inte bryts inom föreskriven tid. Man ska då beröra, förutom den egna maskinen, en främmande ledande del eller en annan maskin (med en egen gruppledning).

28 maj 2026 20:22 #3 av hampus.eriksson
Tack för svar, helt med på alla dina resonemang.

Matande kabel har skyddsledararea på 16mm2 så där är vi hemma avseende läckströmmen.

Jag menar skyddsutjämning, även fast man i denna anläggningen bör se över utjämning för funktion också i min mening.

Frågan var mer ett allmänt resonemang, jag arbetar som elkonsult och är i detta fallet kravställande.

Maskinleverantören gör i detta fall också skyddsutjämning av maskinlinjens metalldelar.

Vi har en beräknad frånkopplingstid under 5s.

Jag har landat i att en potentialutjämningsskena ska sättas upp i närheten men inga av de möjliga främmande ledande delarna ska anslutas i detta fallet. Vi utför mätningar för att se om någon av de möjliga främmande ledande delarna har en resistans som är under 4k ohm till jord.

29 maj 2026 13:48 #4 av Bo Siltberg
När du säger skyddsutjämning blir jag mer frågande. Installation av en ny maskin ska inte kräva någon (mer) skyddsutjämning, om den nu inte saknas helt och maskinen av någon outgrundlig anledning kräver det för personskydd. Det skulle i så fall handla rent allmänt om en ny utsatt del som hamnar "dåligt" i närheten av främmande ledande delar.

Det låter återigen mer som funktionsutjämning, som jag inte kan säga något om utan det beror av maskinens krav.

Jag är nog lite miljöskadad av facktermer och vill inte kalla det skyddsutjämning när man ansluter olika delar av en maskin till skyddsjord - man skyddsjordad de olika delarna. Men om maskinen består av flera fristående delar så kanske man kan använda ordet skyddsutjämning. Det är ju typ samma åtgärd.

Om jag inte misstar mig, eller om inte industrier har andra krav, så innebär en frånkopplingstid på 5 s att maskinen inte får ha en beröringsspänning på över 50 V AC vid ett jordfel. Om man inte kan lösa detta med en mindre säkring så kan man göra en kompletterande skyddsutjämning.

Det är tråkigt att du har snappat upp dessa 4 kΩ för det är fel när det handlar om skyddsutjämning. Thor bryr sig inte det minsta om dessa 4 kΩ när han öser in 200 000 V i anläggningen. Det finns ett råd i reglerna som alltså är felaktigt.

Man kan möjligen tillämpa dessa 4 kΩ vid kompletterande skyddsutjämning, men jag anser att det även där är en väldigt dålig definition på en främmande ledande del. Säg att du mäter 5 kΩ och utelämnar denna del från den kompletterande skyddsutjämningen. Hur vet du var denna resistans kommer ifrån och hur kan du vara säker på att den inte plötsligt kan förändras till 5 Ω genom någon omkoppling?

Dessutom är det inte denna resistans som ligger till grund för hur/var en kompletterande skyddsutjämning behöver utföras.
Följande användare sa tack: Patrik

31 maj 2026 11:04 #5 av Torbjörn Forsman
Några funderingar beträffande läckströmmen:
Är 235 mA ett värde som maskintillverkaren har angett, eller är det uppmätt på det aktuella exemplaret?
Vad är orsaken till att just den här maskinen har så hög läckström? Hög kapacitans till jord t ex i störningsskyddskondensatorer?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Sidan laddades på: 0.040 sekunder