Kursmål
Du får helhetsförståelse för belysning och belysningsplanering och hur det påverkar inom- och utomhusmiljön. Du kan planera en belysningsinstallation så att den passar de förutsättning, krav och önskemål som finns.
Innehåll
-Energiekonomi
-Lagar och föreskrifter
-Ljuskällor
-Ljusreglering
-Inomhusmiljö
-Utomhusmiljö
-Grundbegrepp
-Beräkningsmetoder
-Se rummet
-Ljuset och ögat
En introduktion till belysningsplanering
Belysningsplanering är ett område som ständigt utvecklas. Det finns otroliga möjligheter att påverka både inom- och utomhusmiljön med rätt belysning. Stora energibesparingar kan göras med rätt belysningslösning. Kan du göra en grovplanering utan att vara beroende av enskild leverantör har du större möjligheter att lämna en bra lösning.
Målgrupp
För alla som planerar belysningsinstallationer (stora eller små)
Förkunskaper
Erfarenheter från vanligt förekommande belysningsinstallationer
Har inte gått den, men gjorde en 2-vån villa en gång med en "ljus-designer" som planerat
belysningen.
Det var något så otroligt löjligt att ha dokument över belysningen i en villa.
Okej i museum, sjukhus och annat viktit där faktist ljus kan inverka.
Vad som stod på dessa dokument skulle vilken tomte som helst med IQ över 50 klara av,
snacka om onödigt arbete.
Med de sagt så tror ja att man ska gå på alla kurser man anser man har nytta av,
information, eventuella partners och att få kontakt med andra i samma bransch är bara positivt!
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison
Jag gick en gång i världen en kurs på Konstfack som hette Färg, ljus och perception.
Vid första anblicken kunde det uppfattas som en rätt flummig kurs men det gav en insikt i hur arkitekter och ljusdesigners tänker och man får en förståelse för deras syn på ljuset.
Klart spännande kurs.
Min slutsats är att man blir helt klart klokare av att vidga vyerna och tänka lite utanför boxen!
Var en ovanligt bra kurs. Bra föreläsare och bra kurskompisar (var mycket grupparbeten).
Enda nackdelen var väl att det var lite väl kompakt. Skulle behövt vara minst två dagar!
Vi fick öva mycket på att ljussätta (och projektera styrningar) för olika typer av anläggningar i grupper, och sedan redovisa detta för de andra grupperna samt diskutera våra val osv.. kul och lärorikt!
En annan sak som jag kom ihåg, som jag inte hört tidigare, är att det tydligen är på väg en standard-sockel för LED-moduler. Alltså som LED-motsvarighet till E27 (glödljus) och GU10 (halogen).
Alltså att man skall kunna byta ut "LED-modulen" i en armatur när det behövs.
Antar att detta kommer gälla framförallt större LED-armaturer. Kontors-downlights osv.. Någon annan som hört talas om detta?