Producera el från solceller..

17 sep 2015 19:07 #1 av Tommy
Grannen här kom och frågade mig: - Hur kommer det sig att en solcell orkar trycka ut det den producerar på nätet?
Med tanke på hus starkt nätet är?

Givetvis hade jag inget bra svar men jag chansar på att någon här har nåt klokt att komma med,

Någon som vet hur en sådan omvandlare är uppbyggd, är det med en massa dioder som bara leder strömmen åt ett håll exempelvis?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 sep 2015 20:48 #2 av Torbjörn Forsman
Solcellsomvandlaren är en växelriktare som så att säga följer med nätfrekvensen och skickar ut aktiv effekt åt rätt håll med hjälp av aktiva komponenter (transistorer, MOSFET, IGBT eller liknande) i bryggan. Ungefär samma teknik som man hittar i en frekvensomriktare med stöd för återmatande bromsning, motorstyrning i moderna järnvägsfordon mm som kan leverera tillbaks energi till elnätet vid behov.

Om man är van vid "klassisk" elmaskinteknologi kan man se en sån där växelriktare som en elektronisk motsvarighet till en enankaromformare.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Tommy

17 sep 2015 20:58 #3 av Stefan Ericson
Tänk hur mycket enklare det varit med 40Vdc.

18 sep 2015 07:16 #4 av Tommy
Tack för den förklaringen Torbjörn!

Stefan - Hade saker och ting varit för enkelt hade vem som helst kunnat göra det och då kanske vi inte hade haft jobb ;)

18 sep 2015 08:31 #5 av Torbjörn Forsman
Man utnyttjar inte solceller optimalt om de ska leverera sin energi vid konstant spänning oavsett solinstrålning och temperatur, vill man suga ut allt som går ur dem - och det brukar den som betalar för solcellerna vilja göra - så måste man låta spänningen variera en hel del. Ju starkare solsken och lägre temperatur hos solcellen desto högre spänning.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Electrum

18 sep 2015 09:15 #6 av Michell Martic
Denna diskussion hör inte hemma i denna tråd Stefan.

Och man övertygar sällan folk genom att tjata. Man tröttar snarare ut desamma.

18 sep 2015 11:25 - 18 sep 2015 11:26 #7 av Mikael Malmgren
Detta får mig osökt att täka på Cato den äldre.

På ledande frågor är ju inte så svåra att få det svaret man vill ha. B)

Det är inte spänningens som är farlig, utan strömstyrkan. En människa kan mycket väl tåla flera tusen volts (VS eller LS) om bara den totalaresistansen i strömkretsen är så hög att den resulterande strömmen genom kroppen håller sig under en viss nivå.

Det innebär då att varje grupp skall avsäkras med absolut max 0,15 A säkring, dvs 6 W per grupp, om det nu skall vara en "ofarlig spänning".

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder samt projektledning och entreprenadjuridik.

Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

18 sep 2015 16:09 #8 av Rikard Ågren
Jag har flyttat två inlägg om fördelarna med dc till tråden om detta. Fortsätt gärna där Stefan så håller vi oss till frågeställningen för den här tråden.

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Michell Martic, Electrum

Sidan laddades på: 0.053 sekunder