Spänningar från transformator

05 nov 2012 12:54 - 05 nov 2012 13:03 #1 av Johan Runesson

Idag matas den här med 400v in mellan 0 och 380. Mellan 55 och 55 plockar man ut 120v idag. Kan man plocka ut 230v mellan 0 och 220? Jag får 230v om jag mäter där, men frågan är om det går att belasta.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 nov 2012 17:10 #2 av Peder Myrne
Ja det ska gå, primärlindningen funkar som en spartrafo då. Och belastningsmässigt borde du kunna ta ut lika många VA som tidigare.

05 nov 2012 17:40 - 05 nov 2012 17:41 #3 av Johan Runesson
Okej, vad bra. Det är ett styrskåp till en maskin som matas med 400v. Manövern till kontaktorerna verkar vara 120v. Dom styrs idag via en spiralsladdansluten kontroll. Den ska jag byta ut till en trådlös och då vill mottagaren ha 230v. Man kanske bör sätta en tvåpolig säkring där man plockar ut 230v från trafon.

05 nov 2012 17:42 #4 av Niklas
Jag vet inte riktigt - men brukar man inte vara restriktiv med att använda spartrafo-kopplingar?

05 nov 2012 17:54 #5 av Peder Myrne
Helt riktigt att en spartrafo inte är att rekommendera för vissa applikationer, speciellt där galvanisk separation är ett måste.

05 nov 2012 17:58 #6 av Johan Runesson
Men i en styrutrustning till en maskin på en industri så borde det ju gå bra kan man tycka. Men om det finns små 400v till 230v transformatorer så skulle jag ju kunna bygga in en sån istället.

06 nov 2012 08:42 #7 av Torbjörn Forsman
Och se till att transformatorn är ordentligt överströmsskyddad på primärsidan (i båda ledarna när den nu är ansluten mellan två faser). Min erfarenhet av transformatorer i den där storleksordningen är att tillslagsströmstöten kan vara besvärlig, om man ska använda dvärgbrytare så krävs D-karaktäristik och att dvärgbrytarens märkström är minst dubbla transformatorns märkström för att den inte ska okynneslösa för ofta. Tröga smältsäkringar brukar fungera bättre och med lite tur behöver man inte gå upp så mycket i märkström för dem. För 400 V kan man såklart inte använda små 5x20 mm finsäkringar.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

06 nov 2012 20:09 #8 av Jonas
Tänk på att du inte får en nolla som är noll volt mot jord om du tar ut en 230V från en "spartrafo" mellan två faser. Äldre tyska maskiner har ofta en trafo 400V - 230V, kan vara ett tips om du vill leta beg.

06 nov 2012 21:27 #9 av Johan Runesson
Jag bestämde mig idag för att det känns bäst att köpa en liten 400v till 230v transformator på 16VA. Hur mycket ska man säkra av den på primärsidan om man kör med en 2-polig automatsäkring?

07 nov 2012 09:24 #10 av Bo Siltberg
För 16 VA räcker det med en väldigt liten säkring, typ C1A.
Men transformatorn i sig ska väl kunna avsäkras "normalt", 10 eller 16 A?
Det beror på om du vill att sekundsidan ska skyddas av denna säkring.

07 nov 2012 12:28 #11 av Torbjörn Forsman
En transformator på 16 VA med primär för 400 V har förmodligen så hög kortslutningsimpedans att kortslutningsströmmen på primärsidan vid kortslutning sekundärt (eller inre fel i transformatorn) knappast blir över några tiondels A. En del transformatorer har en inbyggd termosäkring som ska ta hand om den typen av fel och i så fall behöver man ju bara säkra av den på sekundärsidan. Ofta finns det rekommendationer för avsäkring på typskylten eller i medföljande papper (t ex tillverkardeklaration för CE-märkning).

Själv är jag misstänksam mot så små transformatorer med primärspänning över 230 V, tråden i primärlindningen är ju så tunn att det blir avbrott nästan bara man tittar på den...

07 nov 2012 17:40 #12 av Johan Runesson
Det blev en 100VA till slut. Jag behöver inte alls så mycket, just nu bara 15mA för att driva en trådlös mottagare, men jag vill skydda den på ett sätt så att jag kan plocka ut mer om man behöver byta ut två stycken 110V kontaktorer som sitter där idag. Kanske är det bättre att använda ett motorskydd än en säkring på primärsidan. Bör man alltid säkra av på både primär och sekundär sida? Transformatorn har följande beteckning 4AM3442-5AT10-0FA0

08 nov 2012 08:20 #13 av Torbjörn Forsman
I det här fallet så tycker jag nog det borde räcka med avsäkring enbart på primärsidan.

Sidan laddades på: 0.103 sekunder

Senaste foruminlägg