Tänkte önska er alla en Glad påsk genom att visa ett "äggsperiment" jag funnit i boken "Den unge Elektroteknikern" från 1907. Lägg gärna in bilder här om någon lyckas med försöket...
NE: leidenflaska, leydnerflaska, Kleistska flaskan, elektrisk kondensator i form av en glasflaska eller bägare med ytter- och innersida klädda med från varandra isolerade stanniolskikt.
leydner (leidner) flaskan utvecklades redan omkring 1745 av Pieter Musschenbroek vid universitetet i Leiden och var väl världens första kondensator?
Denna info har jag hittat i en annan bok under kapitlet "från elektricitetens barndom" och här står vidare: "redan med de första leidnerflaskorna fick man ytterst våldsamma verkningar, om man får tro samtida uppgifter. Musschennbroek berättar, att den första stöt han fick, var så häftig att han till och med för Frankrikes krona ej ville för andra gången utsätta sig för något liknande. Och den tyske professorn Winkler talar i kraftiga ordalag om den elektriska stöten och dess följder:
"länge efteråt kände jag starka ryckningar i kroppen, fick näsblod, stickande smärtor i händer och armar och kunde icke skrifva på 8 dagar".
Måste vara några av världens första elolyckor??? Undrar hur många forskare som strök med då i början?
inte helt omöjligt Tobias, det har funnits många uppfinnare genom historien som fått se sin innovation stulen och patenterad rakt framför näsan och plötsligt förlorat allt
Läste om att själva patentbiten kom till under 1800talet i och med industrialiseringen, det var först då gick det att producera kopior fort och billigt, innan så var varje kopia lika dyr som orginalet, då de också fick göras för hand.