Gåta!!!

31 jan 2012 20:10 #1 av Coffey
Gåta!!! skapades av Coffey
Någon som kan förklara var ljuset tar vägen när man släcker lampan?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jan 2012 20:14 #2 av Janne Larsson
Svar från Janne Larsson i ämnet Gåta!!!
Japp...det tror jag någon kan....

Om jag ska ge mig på en gissning så skulle jag säga att när strömmen försvinner och slutar att reta upp de små lysmaskarna så somnar dom på stört och det blir mörkt...eller?

31 jan 2012 20:20 #3 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Gåta!!!
Ljuset försvinner till ett parallellt universum

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

01 feb 2012 09:38 #4 av Reijo Eriksson
Svar från Reijo Eriksson i ämnet Gåta!!!
www.fysik.org/website/fragelada/index.asp?id=793

Låt oss först titta på "ett vanligt rum". Ljuset strålar hela tiden ut från lampan och träffar väggarna där det mesta "sugs upp" av väggen och resten reflekteras. Om man släcker lampan så dröjer det inte länge förrän allt ljuset "sugits upp" av väggarna. Energin i ljuset övergår i värmeenergi i väggarna.

Du säger ljusisolerat rum och med det menar Du säkert ett rum som har speglar på alla väggarna och även på golvet och i taket. Om man släcker ljuset i ett sådant rum så skulle ljuset studsa fram och tillbaka för all framtid om speglarna vore helt perfekta. I verkligheten är de inte det – vid varje reflektion "sugs" lite av ljuset upp och det dör ut efter hand.

Observera att det ljus du ser (det som hamnar i ögat) försvinner i ögat.

Ljus som färdas ut i världsrymden kommer att fortsätta i oändig tid om det inte träffar på något. Kommer rymden då att bli "ljusare"? Nej, pga universums expansion gör den inte det. Se vidare Olbers paradox .

Reijo Eriksson

01 feb 2012 12:06 #5 av Janne Larsson
Svar från Janne Larsson i ämnet Gåta!!!
Hmmm...jag tror egentligen att det är som så (såg en teori om detta) att släckta lampor sprider mörker, egentligen är det konstant ljus men släckta lampor suger åt sig ljuset och omvandlar det till mörker. Beviset? Ja, ju fler lampor som släcks i ett rum, ju mörkare blir det.

Eller teorin att ljuset försvinner till kylskåpet. Ljuset dras mot kyla och när man öppnar kylskåpet så är det ju där nästan alltid ljust och det beror ju då på att ljuspartiklarna känner kylan när dörren öppnas och samlar upp sig där.

Tänk på att jag bor i en akademikerstad och då troligen har rätt ;)
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson

Sidan laddades på: 0.042 sekunder

Senaste foruminlägg