Känns ganska rejält klantigt av SEF att ha drivit frågan om mätavgiften till domstol. Eftersom man har förlorat och därmed fått en dom på det återstår ju bara fackliga stridsåtgärder. Hade varit bättre att SEF använt stridsåtgärder från början mot det företagen som inte drog mätavgiften på lönerna. Nu gör väl ingen det eftersom det finns en dom på det.
Skulle vara intressant att veta vad SEF är villiga att ge efter på i förhandlingarna?
Hoppas inte de är lika klantiga som för något år sedan då de gav sig utan att skicka in förhandlare!
Fast nu var det väl innan dess en dom utslagen enligt regler från EU att sådan indrivning av pengar var olaglig. Byggnads och kommunal bla ändrade ju sina system på en gång, inte SEF och när företagen inte ville hålla på med olagligheter vilket det skulle ha inneburit så blev SEF sura.
Verkar vara ren lathet eller ett försök till att få in mer pengar än vad som är rimligt från SEF:s sida genom att hålla på att företagen ska betala in, och detta för alla, medlem som icke medlem.
Ursäkten till att ickemedlemar också får utbildningar i hur man mäter osv är ju bara skitsnack. Är ju bara att se till då att hålla kurser för medlemmar som betalar in sin mätavgift alternativt sköta mätningen från fackets sida och därigenom ta ut en procent.......jag menar, det funkar ju kanon för andra yrkesgrupper utan "tvångsinbetalning".
Det värst i det hela tycker jag är att det gått åt grymt med timmar och pengar som kunde ha spenderats på medlemmarna och det faktiska fackliga arbetet som i synnerhet inte strider mot lagar och regler (detta stred väl mot div rättigheter angående personlig egendom) istället för att hela avtalsrörelsen skulle genomsyras av det. Kan tänka mig att det kom massor av friställda unga elektriker i arbete pga av denna sak-strid.....
De kommer säkert vika sig i något som är mer viktigt för deras medlemmar, det här med avgifterna är ju mer en grej som berör den styrande organisationen.....där ser ni själva medlemmar vad som prioriteras bland pamparna.