Är själv montör i grunden och fick lära mig att svart är L1 men fick givetvis gå över den nya "EU normen" som dom sa dvs. att brun blev L1, dock undrar jag om detta verkligen är en norm/standard ?, då Tyskland och Spanien använder svart som L1 än idag.
Tyskarna brukar inte bry sig mycket om EU-standarder om det redan finns en gammal DIN eller VDE som reglerar samma sak. På 70- talet och kanske t o m 80-talet ställde det till en hel del förbistring med att tysk industri gärna använde brun som nolla (och då givetvis blå som en av faserna), det hände mer än en gång att tysktillverkade trefasmaskiner kopplades fel vid installation i t ex Sverige.
Apropå ledarfärger så stötte jag härom veckan på en installation gjord i slutet av 70-talet (det var en matning till elpatron som då lades in i en äldre gruppcentral) som faktiskt hade "moderna" ledarfärger. L1 brun, L2 svart och L3 tror jag var svart/vit.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Svensk beteckning: SS 424 17 20, utg 5:2001
CENELEC Publikation: HD 308:2001
Svensk titel: Kraftkablar och installationskablar - Partmärkning och mantelmärkning
Engelsk titel: Power cables and house wiring cables - Marking of cores and sheath
Fastställelsedatum: 2001-12-19 | Upphävandedatum:
Utgåva: 5 | Antal sidor: 4
Att byta färg var inga större problem alls, däremot säger jag 220 fortfarande.
Spårskruv och skruvdragare har satt sina spår i mina fingrar fy fan hehe